Česká finanční poradenská a.s.
Vodařská 232/2
619 00 Brno - Horní Heršpice
IČ: 45274070

Založeno 1992

PREVENCE PŘED ZADLUŽENÍM (část II.) – rady, jak se zbytečně nezadlužit

 

Spousta domácností žije od výplaty k výplatě. Riziko pak nastává ve fázi, kdy dojde k nepředvídatelným výdajům nebo vypadne z rodinného rozpočtu část nebo dokonce celý příjem, např. v případě pracovní neschopnosti, mateřská dovolená, ztráta zaměstnání Nedostatek finančních znalostí vede k zadlužení. Přestože se finanční gramotnost zahrnuje do osnov základních škol, není zatím dostatečná. Mnoho lidí se stále neumí vyrovnat s prvotními náznaky finančních problémů a dělají unáhlená rozhodnutí v podobě nevýhodných půjček apod. 

 

Prevence před zadlužením

 

Rozpočet domácnosti – dobře sestavený domácí rozpočet vede k získání kontroly nad finanční situací rodiny, k snížení rizika zadlužování a omezení zbytečných výdajů domácnosti. Měl by obsahovat všechny výdaje, jak už nutné, tak zbytné. Je důležité ho aktualizovat, a to nejlépe každý měsíc. Příklad rodinného rozpočtu:

 

ROZPOČET RODINY

 

Příjmy

Příjmy

1.člen

2.člen

3.člen

4.člen

5.člen

6.,7.,8.,9.,člen

        Společně  

Ze zaměstnání

 

 

 

 

 

 

 

Práce na černo

 

 

 

 

 

 

 

Důchody

 

 

 

 

 

 

 

Dávky SSP

 

 

 

 

 

 

 

Dávky HN

 

 

 

 

 

 

 

Prodej

 

 

 

 

 

 

 

Pronájem

 

 

 

 

 

 

 

Přídavky na děti

 

 

 

 

 

 

 

Jiné příjmy

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   CELKEM

 

 

Výdaje

                                                            Pravidelné výdaje           

 

1.člen

2.člen

3.člen

4.člen

5.člen

6.-9.člen

   Společně  

Nájemné

 

 

 

 

 

 

 

Plyn, energie, voda

 

 

 

 

 

 

 

TV poplatky

 

 

 

 

 

 

 

Telefon, internet

 

 

 

 

 

 

 

Potraviny

 

 

 

 

 

 

 

Stravování (jídelna)

 

 

 

 

 

 

 

Pojištění auta

 

 

 

 

 

 

 

Pohonné hmoty

 

 

 

 

 

 

 

MHD

 

 

 

 

 

 

 

Drogerie

 

 

 

 

 

 

 

Oblečení, obuv

 

 

 

 

 

 

 

Léky, lékaři, recepty

 

 

 

 

 

 

 

Sport

 

 

 

 

 

 

 

Kultura

(novin,časopis,kino,bar..)

 

 

 

 

 

 

 

Úvěry, půjčky

 

 

 

 

 

 

 

Spoření, pojistky

 

 

 

 

 

 

 

Domácí zvíře

 

 

 

 

 

 

 

Cigarety, alkohol

 

 

 

 

 

 

 

Výživné na děti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                Zvláštní nebo jednorázové výdaje

Narozeniny, oslavy

 

 

 

 

 

 

 

Dovolená

 

 

 

 

 

 

 

Opravy, údržba

(auto,domácnost)

 

 

 

 

 

 

 

Odpady - poplatky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                      CELKEM

 

 

Úspory na nepředvídatelné výdaje – domácnosti by si měly tvořit finanční rezervy. Doporučení odborníků je 6ti násobek nutných pravidelných měsíčních výdajů. Tato rezerva by měla být snadno a rychle dostupná, např. na spořících účtech apod. Finanční rezervu lze tvořit na základě dobře vypracovaného domácího rozpočtu, kde je vidět, na kterých výdajích lze ušetřit a případně je proměnit na rezervy na horší období.

 

Přebírání poštovních zásilek – povinností každého občana je mít v pořádku poštovní schránku, tj. doručovací adresu. Pokud nastávají finanční problémy, mnoho lidí má tendence přejít do pozice „mrtvého brouka“. Je snadné došlé dopisy a upomínky házet rovnou do koše, ale následky pak mohou být „likvidační“. Novodobým trendem je zřizování si tzv. „úřední adresy“, člověk se domnívá, že tak bude mít klid od svých věřitelů. Bohužel pak ztrácí možnost na případnou obranu a dlužníky často pak překvapí až probíhající exekuce. Pokud se člověk rozhodne pro úřední adresu, je pak vhodné zřídit si poštovní schránku přímo na poště, tzv. P.O. Box nebo odnos, kdy je mu pošta ukládána přímo na pobočce České pošty.

 

„Zbytečné podpisy“ - nízká finanční gramotnost vede k tomu, že lidé mnohdy nečtou to, co podepisují, hrozí jim pak značná rizika ve formě nemorální smluvních pokut, nemožnosti vypovědět smlouvu apod. Mnoho společností láká na výhodné nabídky, dochází ke spotřebitelům přímo do domácností, čímž na spotřebitele vyvíjí určitý nátlak. Většina lidí neumí nabídky odmítnout. Radou v těchto situacích je, vzít si nabízenou smlouvu, nabídku k přečtení a případné konzultaci, nepodepisovat nic rovnou. Pokud nabízející strana odmítne návrh smlouvy vydat k prostudování, nejedná se o většinou o „čistou“ nabídku a spotřebitel by si měl případný podpis dobře rozmyslet. V posledních letech jsme se nejčastěji mohli setkat s různými dodavateli plynu a elektrické energie, zdravotních pojišťoven a s poskytovateli nebankovních půjček.

 

Nepůjčovat si na nečekané výdaje - pokud se vyskytne nečekaný výdaj, např. vyúčtování za plyn, elektřinu, telefon atd., který člověk již není schopen ihned uhradit, není vhodným řešením běžet do banky či do nebankovní společnosti žádat o půjčení financí. Vhodnějším řešením je, zkusit se domluvit na úhradě určitého výdaje na splátky, popř. posunutí doby splatnosti. Je potřeba s věřitelem komunikovat. Pokud věřitel na takovou dohodu nechce přistoupit, každý občan má právo hradit své závazky dle svých finančních možností, proto je dobré zjistit  platební údaje a vyplatit dluh na splátky, přestože věřitel neudělí souhlas. Je možné, že si věřitel naúčtuje sankci za nesplnění doby splatnosti, ale tato sankce určitě nebude tak vysoká, jako by byly úroky a poplatky za případnou půjčku.